Mozaikok


Egy nap az új Audi Q3-mal Győrtől Pannonhalmáig, Borbély Alexandrával és Nagy Ervinnel

Ha az új Audi Q3 tudna autogramot adni vagy szelfizni, a rajongó tekintetekből ítélve sokan élnének a lehetőséggel, hogy beszerezzenek egy ilyen emléket. Nagyjából annyian, ahányan Borbély Alexandrához és Nagy Ervinhez odaléptek győri városi sétájuk során, amelyre az Audi Hungaria legújabb büszkesége kísérte el őket. Utunk során emlékekről, hagyományokról, színjátszásról és persze autós kalandokról is beszélgettünk.

A megfigyelő pozíciója azért előnyös, mert pontosan látja, hányszor áll meg az élet egy-egy pillanatra, amikor valami váratlan esemény történik. A Győr központjában található, Csücsök névre keresztelt kávézóban például két percen belül kétszer maradnak a levegőben a megemelt kávéscsészék, kiskanalak és villák (attól függően, ki mit rendelt a tágas, letisztult, skandináv stílusú vendéglátóhelyen). Az első – jó értelemben vett – villámcsapás azokat éri, akik az utcafrontra látnak: impozáns vörös Q3 parkol le a Csücsök előtt, elegáns fényszórói a reggeli napsütésben is csak úgy ragyognak. Másodlagos lesz az ínycsiklandó reggeli, a műgonddal készített kávé. A csendes beszélgetések hirtelen megszakadnak. Aki eddig háttal ült a kirakatméretű üvegtáblának, megfordul. Az autó nem ereszti a tekintetet.

Néhány másodperc után ismét mozgásba lendülnek a kezek, ám amikor az autó utasai, Borbély Alexandra és Nagy Ervin belépnek a reggelizőbe, egy pillanatra megint elakadnak a szavak.

Nagy Ervin

Jászai Mari-díjas színész. Dunaújvárosban született és nőtt fel. 1999-ben végzett a budapesti Színház- és Filmművészeti Főiskolán. A Katona József Színház társulatának tagja. Vendégművészként szerepelt a Radnóti, a Belvárosi és a Thália Színház, a Magyar Állami Operaház, a TÁP és a Vígszínház előadásain, valamint rendszeres külföldi kitérőket tett a Mundruczó Kornél vezette Proton Színházzal.

Kiemelkedő filmjei:
  • A Hídember (2002)
  • Szezon (2004)
  • Kaméleon (2008)
  • Terápia (2012)
  • Testről és lélekről (2017)
  • Kincsem (2017)
  • A Tanár (2018–)

Szandra és Ervin rendel. Az omlett mellé friss salátahalom kerül a tányérjukra, a kávéból felszálló gőz cérnavékony oszlopa pontosan „kettészeli” az üvegfront előtt álló vörös Q3-t. A járókelők (kint) az autót csodálják, Szandra (bent) egy gyerekkori történetet mesél: az első találkozását az Audival.
– Egy nap apukám váratlanul lehívott minket a házunk garázsába. Az autó, ami miatt anyuval és a két testvéremmel csapatban levonultunk, éppen befért, annyi hely volt csak a fal mellett, hogy oldalazva körbearaszolhattuk. Apu annyit mondott: Gyerekek! Bombardér! – ami azt jelenti: bombázó. Egy Audi 100 volt. Később anyukám kapott egy A3-t, amit megörököltem. Még mindig velem van.

Az ország legjobb mangója

A reggeli után beülünk a Q3-ba, és az elegáns, dekoratív SUV-vel lassan átgurulunk a Káptalandombhoz.
– Formás autó, kedvem volt beleülni – hangzanak Ervin első benyomásai a Q3 kapcsán. – Mivel gyakran vezetek Audit, van viszonyítási alapom: harmonikus, diszkrét előrelépést látok az új modellen. Kiegyensúlyozott, megbízható családi autó, az Auditól megszokott és elvárt kényelmi és technikai megoldásokkal. Kiszállunk. A háttérben az óriáskerék komótosan forog. A Káptalandombhoz közel van egy zöldség-gyümölcs üzlet, Ervin szerint itt árulják a legfinomabb mangót az országban, és ha már Győrben jár, nyilván nem hagyja ki a ziccert. Összehúzza magán a kabátot, majd elindul Szandrával a kétszáz méterre fekvő térre a zöldségeshez.

A műszerfalat és a technikai megoldásokat elnézve az az érzésem, hogy az autózás megérkezett a maga űrkorszakához.

Nagy Ervin

Vásárlás után a bazilika felé sétálva kiderül, hogy Szandrának is van győri története, igaz, ez másként személyes, mint Erviné:
– Meghatározó élmény volt az életemben, amikor gyerekként megnéztem édesanyámmal Győrben a Grease színpadi változatát. Lenyűgözött az előadás – eleveníti fel az emléket.

Borbély Alexandra

Európai filmdíjas és Jászai Mari-díjas színésznő. A szlovákiai Nyitrán született, Nagycétényben nőtt fel. 2012-ben Budapesten a Színház- és Filmművészeti Egyetemen diplomázott, osztályfőnöke, Máté Gábor a Katona József Színházban kínált neki szerződést – jelenleg is a társulat tagja. Enyedi Ildikó Arany Medve díjas Testről és lélekről című filmjében nyújtott alakításáért 2017-ben az Európai Filmakadémia neki ítélte a legjobb európai színésznőnek járó díjat, ez volt az első kiemelkedő szakmai elismerése. 

Jogosítványkalandok

A levegő hideg, de a szél nem fúj, hét ágra süt a nap, ami lehetővé teszi, hogy a következő megállónál a szűk belvárosi utcácska végében lévő téren hagyjuk az autót, és egy könnyű ebédre lecövekeljünk a Lángosmanufaktúra szabadtéri pultjainak egyikénél.
Persze relatív, mi számít könnyűnek: ha nem teszünk kockázott, pirított bacont a sajtos-tejfölös halom tetejére, a lángos akkor sem indulhatna pehelysúlyban. Forralt bor helyett teát iszunk – és egy kicsit megint a múltba kanyarodunk a kockaköves utcán.
Először Ervin: nem rohant, 19 volt, amikor jogsija lett.
– Tizenhárom évesen már egészen tűrhetően vezettem. Apám tanítgatott Kisapostagon – a szüleim most is ott élnek. Tíz lehettem, amikor először az ölébe ültetett, mutatta a sebváltón, hogy egy, kettő, három, nyomta a pedálokat, én meg fogtam a kormányt. Az első hűha típusú vezetési élményem évekkel később, apám 1500-as Ladájában ért: huszonegy évesen Sárbogárdnál egy egyenes szakaszon egészen 120-ig szaladt fel a sebességmérő mutatója.

Szandrának nem az édesapja volt az első oktatója, és Ervinnél egy évvel fiatalabban szerezte meg a jogosítványt.
– Apukám sosem tanított vezetni. Tizennyolc voltam, elsőre megcsináltam mindent. A vezetés nagyon jól ment, aztán jött a műszaki vizsga, amire már nem volt időm felkészülni. Kérdezett valamit a vizsgáztató – már nem emlékszem, mit –, amire azt feleltem: nálunk a családban azt mondták, ezt csak a fiúknak kell tudniuk. Nevetve szállunk vissza az autóba – irány Pannonhalma!

Intelligens megoldások

Mivel Szandrának a vizsgán a mentőkérdésre fel kellett sorolnia, mi működik elektromossággal az autóban, kézenfekvő, hogy a sztorit hallva elidőzünk a műszerfalnál és a technikai megoldásoknál.

Szandra gázt ad, egyszerre 150 lovat tart kordában. Érezzük, hogy meg tudnának ugrani, de kezesen viselkednek.

Tátva marad a szánk: az új Q3-ban már semmi sem analóg. A központi elem egy érintőképernyős, dizájntárgynak is beillő műszeregység, úgy is mondhatnánk: az autó hasznos és szórakoztató tulajdonságainak lelke. A rendszer természetesen a kormánykerékről és hangvezérléssel is irányítható, arról nem beszélve, hogy csúcsfelszereltség esetén a párbeszédmenedzser még azt is képes kezelni, ha az autó utasai egymás szavába vágva adják az utasításokat. Ezt a funkciót ezúttal hagyjuk pihenni, a beszélgetés csendben, „egy szálon” fut tovább.
– Ilyen infotainment rendszerrel a Berlinalén találkoztam először azokban az autókban, amelyekkel minket is szállítottak. (2017-ben ezen a nemzetközi filmfesztiválon nyert Arany Medvét a Testről és lélekről című film, amelyben Szandra fő-, Ervin pedig kiemelt szerepet játszott – a szerző.) Nincsenek véletlenek: a Berlinalénak az Audi az egyik főtámogatója. Azt éreztem, amit most is: az autózás megérkezett a maga űrkorszakához – mondja a barangolás végén Ervin. Autóba szállunk, és elindulunk. A párbeszéd is – köztük.

– Nagyon jól vezetek, kivéve ha olyan férfiak ülnek mellettem, akik hatással vannak rám – mondja Szandra, egyelőre az anyósülésről. – Egyszer fordult elő, hogy Ervin és apám is az autóban ültek, én vezettem, és egyszer csak felemelték a hangjukat: Mit csinálsz?! Mit csinálsz?!
– Nem mondtunk ilyet!
– Amikor először vezettem Ervin mellett, rögtön a szemközti sávba keveredtem. Akkor is jött a „Mit csinálsz?!” Egyébként milyen érzés vezetni az autót?
– Könnyű. Sportos, mászkálós. És az aktuális beállításban puha – én keményebb futóművekhez és rugózáshoz szoktam, bár, ahogy látom, állítható a karakterisztika. Gyerekkel viszont egyértelműen nyerő ez a laza ringás. A sebváltó szép, praktikus. Semmi fakszni. Ilyenkor persze mindig aktuális a kérdés: kell-e a fakszni? Hopp!
– Mi az?
– Ez nem én voltam. Mi ez? Még egyszer… Óóó, a sávtartó! Szuper.
– Így én sem mennék a szembesávban… Cserélünk?

A Pannonhalma és Nyalka közti hosszú egyenes szakasz felénél helyet cserélnek. Tükör-, ülés- és kormányállítás után indulnánk is, ha a természet nem szólna közbe: az út melletti szántásban élelmet kereső, eddig észrevétlen őzcsapat megriad. Végignézzük az erdő széléig tartó, 25 másodperces vágtájukat, majd „versenybe szállunk”. Szandra gázt ad, egyszerre 150 lovat tart kordában. Érezzük, hogy meg tudnának ugrani, de kezesen viselkednek. Három perc után Szandra összegez:
– Tökéletes autó. Kényelmes, okos, tágas, kezes. Bármikor vinném, gyorsan megszoknám!
Beérünk Pannonhalmára. Szelíd szerpentin, aztán elgurulunk a bencés gimnázium kapuja előtt.

Tökéletes autó. Kényelmes, okos, tágas, kezes. Bármikor vinném, gyorsan megszoknám!

Borbély Alexandra

Pannonhalmi záróra

A naplementében rálátunk az alattunk parkoló Q3-ra, búcsúpillantást vetünk rá. Az apátság és az iskola felettünk, az asztalon egy-egy pohár Pannonhalmi Tramini: a Viator étterem diszkrét alapmoraját a koccintással járó üvegcsilingelés töri meg. A vacsora első osztályú, a bor is – vezetni már nem fogunk. Csak beszélgetni. Szandrát szeptembertől egy évre „elengedte” a Katona József Színház – nem próbál új darabot, két szerepet leadott. Hogy filmezhessen.

– Csehországból és Szlovákiából több ajánlatot is kaptam, részben túl is vagyok a forgatásokon – meséli  –, négy filmről és egy sorozatról van szó. Legutóbb Brnóban forgattam, cseh stábbal, szlovák, svéd, dán és holland színészekkel, angolul. Jelentős kihívás volt, ugyanakkor a forgatás minden percét élveztem. Amikor jól megcsinálsz egy ilyen munkát, azt szintlépésnek értékeled. Ervin november végén fejezte be a Tanár második évadának forgatását, a Katonában ő játssza Odüsszeuszt a májusban bemutatott Ithaka című előadásban. A laikus számára kézenfekvőnek tűnik, hogy ha egy pár két tagjának ugyanaz a hivatása, szakmai téren is van köztük kölcsönhatás.

– Csakhogy ilyen értelemben mi nem vagyunk művészpár – mond ellent Ervin. – Nyilván hatással vagyunk egymásra: én hozzáállásban, kitartásban sokat tanultam Szandrától. Csodálom, amilyen hittel nekiállt angolul tanulni, ahogy a szerepeire készül, ahogy akarja, hogy a munkájának eredménye legyen. Kitartás, eltökéltség – én ezekben gyengébb vagyok. És tükörbe nézésben…

Szandra perspektívája más – a végszó az övé:

– Bár a „színházi apánk” közös (Mindkettőjüknek Máté Gábor volt az osztályfőnöke a színművészetin – a szerző.), színészként jelentős különbségek vannak köztünk, ily módon az utunk is más. Én mindig olyan embereket játszom, akik szokatlanok, kilógnak a sorból. Ervin rendszerint erős férfiszerepeket kap, én viszont olyan karaktereket, amelyek első ránézésre elütnek tőlem. Ő pont azért sikeres a Kincsemben, mert annyira egyezik a szereppel a személyisége, én meg épp az ellenkezője miatt vagyok sikeres a Testről és lélekről című filmben. Bár az egyetemen Máté Gábor első mondata a filmesekkel kapcsolatban így hangzott: „Készüljetek fel rá, hogy olyan szerepeket kaptok majd, amelyek ahhoz illenek, ahogy a tükörbe néztek!”, nagyon jólesik, hogy a rendezők mégis meglátják a lelkemet.

Audi Q3

– az első kompakt SUV Győrből

2018-ban mutatkozott be az Audi legújabb családi szabadidőautója. Lényegesen sportosabb elődjénél, ám a felső kategóriás infotainment rendszerrel, továbbfejlesztett futóművel, széleskörűen variálható térkínálattal és számos praktikus megoldással érkező SUV azért is igazán kedves a szívünknek, mert ez évtől az Audi Hungaria járműgyárában készül. Sorra vettük kiemelkedő tulajdonságait.

  • A csúcskategóriás infotainment rendszer műszakilag ugyanazon funkciókat kínálja, mint a felsőbb piaci szegmensekben.
  • Alapjaiban megújított kijelzőkoncepció, amely nem kínál többé analóg műszereket: szériafelszerelés a 10,25 col átlójú kijelzőfelülettel működő, digitális kombinált műszeregység, ami a multifunkciós kormánykerékről is kezelhető.
  • Az „MMI Navigációs rendszer plus” kijelzői csúcsfelszereltség esetén az Audi virtual cockpit kijelzőfelületén jelennek meg, kiegészülve egy 10,1 colos érintőképernyővel. Az intuitív kezelési koncepciót természetes hangvezérlés egészíti ki, az okos párbeszédmenedzser vissza is kérdezhet, javításokat tesz lehetővé, és választási lehetőségeket kínál.
  • Az Audi-flotta kollektív intelligencia, amit a rendszer az utunk során rendelkezésre álló szabad parkolóhelyek, a veszélyes helyek, illetve az aktuális sebességkorlátozások jelzésére használ.
  • Audi phone box technológia, amely az okostelefont az autó külső antennájára csatlakoztatja, és induktív módon tölti.
  • Adaptív menetasszisztens: integrálja az adaptív sebességszabályozást, a torlódási asszisztenst és a sávkövető rendszert, így támogatva a jármű hossz- és keresztirányú vezetését is.
  • Extrafelszerelésként rendelhető lejtmenetasszisztens, amely ereszkedés közben tartja az előzetesen beállított sebességet.
  • Négy motorváltozat, 110-169 kilowatt (150-230 LE) teljesítménnyel. Az első- és quattro összkerékhajtáshoz csatlakozó erőforrások mindegyike négyhengeres, közvetlen befecskendezésű és turbófeltöltésű.

„Járműgyárunk legnagyobb büszkesége az új Audi Q3 volt 2018-ban. Az első győri prémium kompakt városi terepjáró, amelynek sorozatgyártása nyáron kezdődött el. Az ötödik autó a többi modellel együtt közös gyártósoron készül, amely így az egyik legrugalmasabb szereldei gyártószalag az Audi Konszernen belül. A Q-modell gyártása a győri telephely számára nagy elismerés, amely erősíti az Audi Hungaria versenyképességét, és biztosítja a vállalat hosszú távú sikerét.“

Arnd-Robert Sponagel az igazgatóság tagja, járműgyártás
Arnd-Robert Sponagel