Egy mindenkiért

Beszerzés Győrből a világnak


Nem csak országhatárokon, márkákon is átível az Audi Hungaria beszerzési tevékenysége. A győri beszerzők ugyanis – egyedülálló módon – a Volkswagen Konszern számos telephelye és valamennyi márkája számára szereznek be alkatrészeket a világ minden pontjáról. Cikkünkből kiderül, mit jelent mindez a gyakorlatban.

Képzeljünk magunk elé egy óriási piacot, ahol fonott kosaras nők és férfiak cikáznak a sorok között, s igyekeznek alaposan bevásárolni az ebédhez vagy a vacsorához. Sokan közülük csak az árcédulákat figyelik, nem válogatnak, nem haboznak, mindig a legolcsóbb árukat pakolják be.

Mások körültekintőbbek: szívesen válogatnak, figyelik a minőséget, és megjegyzik, ha egy árus megbízható. Egy nagyvállalat beszerzési munkatársának az utóbbi típusba tartozó vásárló mintájára kell cselekednie. Hiszen a feladata nem kevesebb mint a beszerzői piacokon világszerte a lehető legjobb partnereket kiválasztani, mindezt nemcsak az ár, hanem a technológia, a minőség, a beszállítói elkötelezettség és a rugalmasság figyelembevételével. Így lesz a beszerzés egy felettébb összetett, nap mint nap komoly kihívást jelentő tevékenység, és ezért igaz a megállapítás, hogy a beszerzés jóval több mint egyszerű bevásárlás.

Az AUDI HUNGARIA Zrt. beszerzési munkatársai rendkívül színes termékportfólióért felelnek: nemcsak a járműalkatrészek tartoznak felelősségi körükbe, hanem nyersanyagokat, berendezéseket, gépeket, munkaruházatot, valamint szolgáltatásokat is biztosítaniuk kell a vállalat mindennapi működése számára.

A csapat

Az Audi Hungaria beszerzésének története 1997-ben kezdődött. Akkor heten alkották a csapatot, míg a gyárban mintegy 1800 fő dolgozott. Ma már több mint 130 fő végzi ezt a tevékenységet, mely két évtized alatt jóval komplexebbé vált. A munkatársak közül mindenki egy-egy terület (például alkatrész, gyártási folyamat vagy szolgáltatás) szakértője.

A beszerzők ugyanis nem régiókra és területekre specializálódnak, hanem termékekre, amelyeknek minden apró jellemzőjét, specifikációját, sőt a gyártási technológiáját is ismerniük kell. Ebből fakadóan munkájuk rendkívül szorosan összefonódik a különböző társterületek munkájával: egy beszerzési döntésnél ugyanis figyelembe kell venni többek között a minőségbiztosítás, a logisztika, a fejlesztés, valamint a fenntarthatóság szempontjait is.

Specialitásunk: a rögzítéstechnika

Közel 6,5 milliárd csavar/év.
Majdnem 4-szer érnék körbe a Földet, ha egymás mellé tennénk a Győrben egy év alatt beszerzett csavarokat.

Az ember hajlamos átsiklani az apró részletek felett, pedig a lényeg sokszor pont ezekben rejlik. Belegondolt már valaha, milyen fontos szerepet játszanak egy jármű esetében a csavarok és egyéb rögzítések? Apróságok, nélkülük azonban nem készülhetne se motor, se jármű. Aggodalomra azonban semmi ok, e kulcsfontosságú alkatrészek a lehető legjobb kezekben vannak: az Audi Hungaria a rögzítéstechnika specialistájának számít, ami nem kevesebbet jelent, mint hogy minden egyes csavart, ami a Volkswagen Konszern 45 telephelyének bármelyikén konszernautóba kerül, a győriek szereznek be.

Mivel a rögzítéstechnika az autógyártás egyik folyamatosan fejlődő területe, a kollégák külön figyelmet fordítanak a legújabb megoldások felkutatására. Ezen apró alkatrészek beszerzésénél ugyanakkor mind fontosabb szerepet játszik a költséghatékonyság és a fenntarthatóság – ha azt is eláruljuk, hogy évente átlagosan közel 6,5 milliárd csavar beszerzése történik, mindjárt érthetővé is válnak ezek a törekvések.

Évente mintegy 15 millió emblémát és feliratot szereznek be a győri munkatársak.

A Volkswagen Konszern magyar beszállítói

Ez idáig kevés szó esett hazánkról, pedig a honi beszállítók fontos szerepet játszanak a konszern működésében. A határainkon belül működő vállalkozások foglalkoztatása egyfajta szívügye is a vállalatnak. Az Audi Hungaria mindennapjaihoz szükséges eszközök és szolgáltatások beszerzését végző általános beszerzés mintegy 2000 beszállítója közül 980 magyar.

Ha pusztán a gyártásra, vagyis a szériaalkatrészekre fókuszálunk, ott már kevesebb, összesen 52 hazai partnert találunk. Köztük vannak olyan európai óriások is, amelyek leányvállalatot működtetnek hazánkban, és vannak tisztán magyar tulajdonban lévő vállalkozások. A konszern magyar beszállítói 195 gyártótelephelyről Győr számára évente összesen mintegy 0,5 milliárd euró, a konszern számára több mint 4 milliárd euró értékben szállítanak be alkatrészeket.

Határok nélkül

Az Audi Hungaria beszerzési munkatársai előtt nincsenek határok – és ezt most szó szerint kell érteni. A győriek 2018-ban világszerte közel 50 ország összesen 1797 beszállítójával jegyeztek együttműködési megállapodást. A legtávolabbiak ezek közül: Japán, Kína, Tajvan, Malajzia, Brazília, Mexikó, az Amerikai Egyesült Államok, valamint Kanada. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy a győriek gyakorlatilag a világ minden szegletéből a világ minden pontjára intéznek beszerzéseket. Ez persze nem jelenti azt, hogy az alkatrészek a világot keresztül-kasul bejárva jutnak el a gyártótelephelyekre. A logisztikai költségek optimalizálása érdekében a vállalat elsősorban a helyi piacokról keres beszállítókat, vagy arra ösztönzi a meglévő partnereket, hogy gyáraikat a felhasználók közelében építsék fel.
Az Audi Hungaria beszerzésének további különlegessége, hogy a megbízások nemcsak földrészeken, de márkákon is átívelnek. A győri munkatársak szerzik be például a konszern több márkája számára az emblémákat. Ennek köszönhetően jelentős szinergiák használhatók ki például a hatalmas megrendelési volumenekből adódóan.

„Some call it procurement, we call it passion.

A győri beszerzési tevékenység konszernen átívelő felelősséget jelent. Ez rendkívül komplexszé, ugyanakkor hihetetlenül izgalmassá és változatossá teszi a munkánkat.”

Alexander Ilmert vezető, beszerzés

Az Audi Hungaria beszerzési hálózata

A győri beszerzők az egész világot átszövő hálózatban dolgoznak; az általuk beszerzett több mint 30 000-féle alkatrész öt kontinens gyártóhelyeiről kerül mindig időben a megfelelő célállomásra.

A vállalatcsoporton átívelő győri beszerzés a Volkswagen Konszern legnagyobb beszerzési  központjainak egyike.
A világ 1600 gyártótelephelyéről történik alkatrészbeszerzés.
Az Audi Hungaria a világ 44 országának beszállítóival dolgozik.
A világméretű beszerzési munkát több mint 130 győri beszerző végzi.
Magyarországi beszállítók száma összesen több mint 1000.
Beszállítók száma
A mintegy 3500 beszállító több mint 3,5 milliárd euró értékű beszerzési volument realizál.

„A beszerzés számomra szenvedély és elhivatottság. A mindennapi kihívások, a komplexitás és a hosszú távú stratégiák felépítése teszik igazán izgalmassá ezt a munkát.”

Bartal Zsuzsa szakmai koordinátor, szériabeszerzés, kötőelemek

Compliance és fenntarthatóság

A felelősségteljes és jogszabálykövető magatartás alapvető elvárás az Audi Hungaria minden szakterülete és minden munkatársa számára. A vállalat „compliance” címszó alatt gyűjti össze azon szabályokat és intézkedéseket, amelyek e szabálykövető magatartás alapját jelentik. Ennek egyik alapdokumentuma a „Code of conduct” nevet viselő etikai kódex, amely a vállalatcsoport valamennyi munkatársára érvényes.

A szabálykövető magatartás a vállalat beszállítóitól is elvárt. Alapdokumentum szabályozza az üzleti partnerekre érvényes fenntarthatósági elvárásokat is a környezetre, a társadalomra és a compliance-re vonatkozóan. Ez a beszállítói szerződés részét képezi.

A vállalati felelősségvállalás jegyében a beszállítói hálózat fenntarthatósága is fontos szerepet játszik a konszern egészében. 2019 elején az Audi Hungariánál is bevezetésre került a konszern egyedülálló fenntarthatósági osztályozási rendszere a beszállítókra vonatkozóan, amelynek célja a környezet védelme és a társadalmi standardok biztosítása. A vizsgálat során tizenkét gyűjtőkategória kerül górcső alá (például a környezettudatosság, benne az erőforrások kímélése és a környezetmenedzsment-rendszerek; az emberi jogok védelme, benne az egyesülési szabadság, munka- és egészségvédelem; valamint a transzparens üzleti kapcsolatok, benne a korrupció elleni küzdelem). 2019 őszétől ez a fenntarthatósági osztályozási rendszer a döntési szempontrendszer egyik fontos elemévé válik a beszállítók megbízásának folyamatában. A jövőben tehát csak azok a beszállítók válhatnak az Audi partnerévé, akik ezen a vizsgálaton pozitív eredménnyel végeznek. Ezáltal a fenntarthatóság ugyanolyan fontos kiválasztási kritériummá válik majd, mint a költségek, a minőség, a műszaki kompetenciák és az innovációs készség.

Innováció a beszerzésben

A vállalat egészéhez hasonlóan az innováció a beszerzés mindennapjait is áthatja. Az innovatív alkatrészek és gyártástechnológiák mellett e területen is fontos cél, hogy az egyéni munkavégzés mind időtakarékosabbá és költséghatékonyabbá váljon. A beszerzésen dolgozó munkatársak rengeteget tárgyalnak beszállítókkal, és globális egyeztetéseken vesznek részt konszernterületekkel a világ legkülönbözőbb pontjairól. Mindezt a rendkívül időigényes személyes jelenlét helyett immár az internet nyújtotta lehetőségek alkalmazásával teszik: online megbeszéléseket folytatnak, videókonferenciákat vagy Skype-hívásokat szerveznek.

Mivel az Audi Hungaria az innovatív megoldások alkalmazása terén is igyekszik éllovas lenni, a mindennapok megkönnyítésére is folyamatosan kutatja a legújabb módszereket. E törekvésének eredménye az a projekt, melyben a fejlesztők egy számítógépes chatbot megalkotásán dolgoznak a beszerzés számára. A chatbot feladata a beszerzőknek gyakran feltett kérdések azonnali és önálló megválaszolása lesz. Mi több, a beépített mesterséges intelligenciának köszönhetően az eszköz képes lesz „tudását” folyamatosan fejleszteni, bővíteni is.

Szintén egyedülálló fejlesztés az a háromdimenziós berendezés, amely az alkatrészek összehasonlításában nyújt majd segítséget. A mesterséges intelligenciával működő eszköz a már beszerzett és a jövőben beszerzendő alkatrészeket hasonlítja össze az elérhető műszaki információk és háromdimenziós modellek alapján, majd egy összehasonlító analízist készít, ami lehetővé teszi az alkatrészek konszernen átívelő egységesítését és ezáltal a költségek csökkentését – nagyban megkönnyítve ezzel a beszerzők munkáját. 

A chatbot feladata a beszerzőknek gyakran feltett kérdések azonnali és önálló megválaszolása lesz.

2018 kihívása: az e-motor

A tavalyi év nemcsak a gyártás számára jelentette egy új korszak kezdetét. Az elektromos motorok sorozatgyártása a beszerzést is új kihívások elé állította, hiszen ehhez a termékhez egészen új alkatrészek beszerzésében kellett rutint szerezni. Ez mindenekelőtt rengeteg tanulást jelentett a munkatársak számára, de a feladatra legalkalmasabb beszállítók felkutatása sem volt éppen egyszerű. Az e-mobilitás területén a győri munkatársak kapták feladatul például az elektromos motorokhoz szükséges rézdrótok beszerzését – nemcsak a győri gyártás, hanem az egész Volkswagen Konszern számára. A 2018-ban felépített kapacitás éves szinten mintegy 0,3 millió kilogramm (300 tonna) rézdrót beszerzését jelenti.

Győr a szívekben: a Volkswagen Konszern minden e-autójába Győrből beszerzett rézdrót kerül.

Összességében az e-gyártás területén tapasztalható kihívás jelentős, hiszen egy kezdeti szakaszban lévő termék esetében nehéz olyan beszállítót találni, amely képes kellően nagy mennyiségben kiszolgálni az igényeket. Ráadásul a potenciális beszállítók kapacitásaiért kiélezett harc folyik a versenytársak között is, és mivel egy nagyon új technológiáról van szó, a beszállítók csak elővigyázatosan vállalnak kapacitásbővítő beruházásokat. Mindezen tényezők a beszerzés munkatársai számára is teljesen új körülményeket teremtenek. E folyamatosan változó környezetben egy dologban azonban biztosak lehetünk: az Audi Hungaria „csavaros eszű” győri beszerzői ezt az akadályt is sikerrel veszik, újabb bizonyítékot szerezve a magyar telephely globális beszerzési kompetenciáinak. 

„Az Audi Hungaria tovább bővíti globális beszerzési kompetenciáját, amelynek következtében a Volkswagen Konszern egyik legnagyobb, márkákon átívelő tevékenységet végző beszerzési központja lesz. Ezzel vállalatunk egy újabb meghatározó szerepet vállalt magára, amely hozzájárul fenntartható és biztos jövőnkhöz. A beszállítómenedzsment terén – ahogy fő tevékenységeinkben is – a legfontosabb vezérelveink a minőség, a gazdaságosság, a compliance és a fenntarthatóság.”

Axel Schifferer az igazgatóság tagja, pénzügy, IT, beszerzés és compliance
Axel Schiffer